Gelukkig zijn? Dat wil toch iedereen!

Soms heb je wel eens een dipje. Omgaan met jong ouderverlies gaat met pieken en dalen.

In deze blog volgen een aantal tips om snel je geluksgevoel te verhogen.

Wat betekent geluk voor jou?

batterij weer opladen om gelukkig te zijn

Tip 1: Lachen

Als volwassenen zijn we het lachen verleerd. In tegenstelling tot kinderen, die wel 300 keer per dag lachen, lachen wij slechts 15 keer per dag. Dit is uit onderzoek gebleken.

Lach dus wat meer. Een glimlach is al voldoende. Laat die mondhoeken omhoog krullen, toe maar, je kunt het! Lachen is goed voor je, lachen is gezond.

Zet een liedje op waar je vrolijk van wordt of plof op de bank en zet een komedie op. Netflix, Prime enz. hebben voldoende aanbod wat betreft films. Er zitten goede komedies bij.

Wat is jouw humor? Kun je helemaal stuk gaan om flauwe humor zoals in Dumber en Dumber of hou je van een zwarte komedie zoals Keeping Mom.

Ook zijn er genoeg series of tekenfilms die boordevol humor zitten.

Laats heb ik met mijn zoontje Ron’s Gone Wrong gekeken (computeranimatie over een robot die verkeerd geprogrammeerd is) en ik ging helemaal stuk. Echt mijn soort humor.

Kijk het samen, of alleen, of zet een sketch op van een cabaretier. Kortom genoeg keuze aan beeldmateriaal om te kunnen lachen.

Tip 2: affirmaties

Affirmaties zijn positieve zinnen die je tegen jezelf zegt. Hardop tegen jezelf zeggen en ze minimaal 3 keer herhalen, dan hebben ze het meeste effect.

Belangrijk is dat een affirmatie positief geformuleerd is, in de tegenwoordige tijd en alsof het al zo is. En dat het voor jou voelt dat het waar is.

Bijvoorbeeld de affirmatie ‘Ik blaak van het zelfvertrouwen’ voelt voor jou niet oké, het voelt te ver weg. Gebruik dan een die beter bij je past: ‘Mijn zelfvertrouwen groeit met de dag.’

Wanneer je jezelf in de spiegel aankijkt wanneer je dit zegt heeft het nog meer effect!

Affirmaties kunnen over van alles gaan.  Welk thema in je leven vormt nu een uitdaging? Is dat je jong ouderverlies? Enkele voorbeelden zijn:

♥ Ik kan iedere uitdaging aan die op mijn pad komt

♥ Ik verdien de wow-factor in mijn leven

♥ Alles wat ik in mijn leven doe, doe ik met gratie, genot en gemak

♥ Ik ben dankbaar voor de kansen die op mijn pad komen

♥ Mijn missie is groter dan mijn angst 

♥ Ik ga liefdevol met mezelf om

lezen maakt gelukkig

Tip 3: Meditatie

Deze sluit aan bij de vorige tip. In veel meditaties wordt ook gebruik gemaakt van affirmaties. Het werkt ontspannend om naar de stem van een ander te luisteren en deze positieve zinnen tot je te nemen terwijl je relaxed op de bank of in bed ligt.

Een ander positief effect van een meditatie is dat er gebruik wordt gemaakt van visualisatie. Je ziet dingen in gedachten voor je alsof ze er echt zijn.

Omdat ze je in een diepe staat van rust brengen levert een meditatie een positief effect op je geluksgevoel.

Ik ben bezig met verschillende meditaties speciaal voor jong ouderverliezers te ontwikkelen. Wil je op de hoogte blijven? Stuur me een bericht

zonder smartphone, laptop ben je gelukkig
innerlijke criticus is sterk bij jong ouderverlies

 

Tip 4: laat die innerlijke criticus maar lullen

 

Niet luisteren! Wat deze te vertellen heeft is onwaar. Als je jong ouderverlies hebt meegemaakt ben je vaak veel te streng voor jezelf. Dat stemmetje in je hoofd, die innerlijke criticus helpt niet.

Analyseer je gedachten. Welke gedachte heb je? Is dit op waarheid gebaseerd of is het een gevoel dat je hebt?

Hier een voorbeeld:

Je loopt langs een groep mensen en ziet ze naar je kijken. Je denkt dat ze het over je hebben maar is dat ook echt zo?

Heb je letterlijk gehoord wat ze zeiden? Dat ze kijken hoeft niet meteen iets negatiefs te betekenen. Het is de aard van het beestje helaas dat je er als jong ouderverliezers meteen het negatieve van denkt. Misschien hebben ze het er over hoe leuk je haar zit of dat je trui mooi bij je kleur ogen past.

Ga je gedachten na. Wanneer deze negatief zijn, vervang je deze door een positieve gedachte.

Tip 5: Wees lief voor jezelf

Je bent veel te hard voor jezelf. I know, ik ben ook een jong ouderverliezer en dat is helaas een kenmerk dat erbij hoort. Wil je daar meer over weten? Download dan de GRATIS checklist.

Plan me-time voor jezelf in. Even geen rekening houden met anderen, alleen met jezelf. Laat je kind maar blèren, laat die wasmachine maar piepen. Doe iets wat jou blij maakt. Is dat een kopje thee en een koekje? Neem het in alle rust tot je. Hou je van fröbelen? Ja, doe dit. Of kijk een film, zie tip 1 😊

Weet je zo 1,2,3, niks wat je zou kunnen doen? Schrijf voor jezelf op wat je vaak deed als kind. Vaak zijn dit dingen die je nu weer op zou kunnen pakken en in zou kunnen plannen voor jezelf.

Als extra …

Hier heb ik nog een video voor je!

Sluit je aan bij de Facebookcommunity voor jong ouderverliezers en verlaat-verdrieters. 

jong ouderverlies

Nog iets

Wil je graag in een kleine groep over je jong ouderverlies schrijven in de vertrouwdheid van je huiskamer?

Of wil je liever alleen en in je eigen tempo?

Wil je al schrijvend gaan ont-dekken? Naar je toe schrijven en van je af schrijven?