De helende kracht van schrijven

Door te schrijven ben ik steeds dieper gedoken en tot mijn kern gekomen. Vragen waar ik o.a. antwoord op heb gekregen  waren: waarom heb ik nog steeds verdriet om het overlijden van mijn ouders, het is al zo lang geleden? waar heb ik moeite mee, en waarom heb ik daar moeite mee? Wat zou helpend zijn in deze situatie? Welke gedachten heb ik? Hoe heeft dit verdriet mijn leven beïnvloed?

Wanneer ik me onrustig voel weet ik inmiddels dat ik me de tijd neem ervoor te gaan zitten en te gaan schrijven want zo komen de antwoorden tot me die ik nodig heb. Door te schrijven kan ik mijn gevoel analyseren en mijn gemoedstoestand veranderen. Met regelmaat schrijven werkt therapeutisch.

Als therapeutisch hulpmiddel wordt het schrijven steeds vaker ingezet. 

Waarom is schrijven zo’n goed middel?

Het schrijven is vertrouwd, vanaf je kindsjaren , in groep drie wordt je geleerd te schrijven. Het zorgt voor innerlijke verandering omdat door schrijven je gevoelens en emoties op papier komen, waardoor het tastbaar wordt. Je geeft letterlijk woorden aan je gevoel door deze aan het papier toe te vertrouwen. Door je pen te blijven bewegen op het papier krijgt je ego geen ruimte om dingen die je opschrijft te overdenken. Wat je afschrijft komt dan van dieper, van je onderbewustzijn.

 

Laat je hersenen werken

Een handeling als schrijven activeert verschillende hersengebieden tegelijk. Doordat deze verschillende gebieden worden gestimuleerd: geheugen, taal en bewegingsgebied en het visuele brein en het emotionele brein ga je sneller verbindingen zien. Je lichaam en hersenen werken samen.

Je kunt je doen en laten analyseren. Je kunt jezelf, je gevoel en emoties vrij schrijven. Daar draait het om bij deze vorm van therapie: je emoties, in dit geval je verdriet. Je leert meer inzicht krijgen in je verdriet en dit van negatief naar positief om te zetten. Verdriet hoort bij liefhebben en het leven. Het is de dualiteit van het leven.

Last van lichamelijk klachten?

Het emotionele brein zit diep in ons brein, het regelt ons welbevinden en heeft heel nauw contact met ons lichaam. Dat verklaart de verbinding tussen hoe je je voelt en dat zich dat kan uiten in lichamelijke klachten.

Emotionele blokkade

Verdriet in dit geval bevroren rouw, is de oorzaak van een onverwerkte emotionele gebeurtenis. Deze zetten zich vast in de eiwitstructuur van je cellen. Ze kunnen lichamelijk en emotionele problemen veroorzaken

Waarom schrijven?

Schrijven zorgt voor verbinding tussen de verschillende delen van de hersenen en die verbindingen zorgt voor commutatie tussen de hersendelen. Het bewegingsgebied wordt gestimuleerd door je pen over het papier te laten gaan. Het visuele brein omt in actie doordat je ziet wat je hebt geschreven, en doordat je over je verdriet hebt geschreven roept dit emoties bij je op en dan komt je emotionele brein in actie.

Zo helpt schrijven om emoties en gevoelens, in dit geval verdriet, naar boven te halen en negatieve emoties minder zwaar te beladen en deze te wisselen met positieve emoties.

Door over je verdriet te schrijven en over je gevoelens en gedachtes en verlangens die daarbij horen blijf je in balans. Door een situatie die met dit verdriet samenhangt herhaaldelijk op te schrijven in plaats het her te beleven in je gedachten wordt het verdriet steeds minder zwaar en kan de emotioneel blokkade opgeheven worden.

Wat win je ermee?

In plaats van alleen maar verdriet te ervaren kun je ook vreugde gaan ervaren. Je hebt een leven te winnen.

– ontwikkel een groter zelfinzicht

– je krijgt een beter zelfbeeld

– meer stabiliteit in je levendoordat je beter inzicht krijgt in jezelf en je emoties 

– je krijgt inzicht in patronen die je handhaaft

– jezelf ontdekken en terugvinden

Aan de slag:

Wil je aan de slag gaan? Natuurlijk kan dat, wel moet je bepaalde regels in acht nemen ter bescherming van jezelf:

– zoek een ruimte in huis waar niemand je kan storen en die voor jou prettig voelt om te gaan schrijven over je verdriet.

– zorg dat er geen afleiding is in de vorm van elektronica als telefoon. Zet deze op stil of helemaal uit.

– over je verlaat verdriet schrijven is heftig. Doe dit dan niet vaker dan twee maal per week. Gun jezelf ook rust.

– schrijf niet langer dan drie kwartier. Zet een kookwekker aan. Schrijf je langer dan  heeft het juist een averechts effect op je verlaat verdriet en rouwproces. Het kan voor een emotionele blokkade zorgen en een stagnering van je rouwproces. Dat is juist wat we niet willen! Hou je dus aan de afgesproken tijd.

– schrijf over je verlaat verdriet. Waar zit je mee? Ga in op de emoties en de pijn, anders kan je niet tot de kern.

– schrijf wat in je opkomt. Geef het ego geen tijd om na te denken. Laat die pen over het papier gaan met zo min mogelijk onderbrekingen in die drie kwartier.

– het is alleen voor jou dus gooi alle remmen los.

– ga na de schrijfsessie iets ontspannend doen. Dat heb je verdient! Ga een stuk wandelen of lezen, bakken, koken, yoga. Maakt niet uit wat als het voor jou maar ontspannend werkt.

Hulp nodig?

Kom je er zelf niet uit en wil je graag hulp om met je verlaat verdriet aan de slag te gaan. Je hoeft het niet alleen te doen, laat mij je schrijfgids zijn. Zie mijn aanbod. Je hebt een leven te winnen!