Heb je nog door verdriet of oud zeer je hart op slot staan? Omdat je de pijn niet wilt voelen? Bang bent voor nieuw hartzeer? Of wil je simpelweg niets voelen?

Je hart openen en verdriet

De dood en het leven lijken tegenstellingen maar zijn met elkaar verbonden. Het enige dat zeker is, is dat we geboren zijn, en dat we op een dag weer zullen sterven. Jouw ouder is helaas veel te jong gestorven. Het verdriet hierom komt extra had binnen omdat jij je ouder nog zo nodig had en omdat er zoveel liefde was.

Net zoals dood en leven, zijn liefde en verlies en daaruit voortvloeiend verdriet, hecht met elkaar verbonden. Wanneer je niet lief zou hebben gehad, had je er geen hartzeer gehad.

Emoties en verdriet verwerken

Door je hart te openen ben je in staat om aan de slag te gaan met  je verdriet en oud zeer en weer vrolijker in het leven te gaan staan. Je komt daardoor dichter bij jezelf en wordt meer en meer jezelf en daardoor gelukkiger.

emoties toelaten

Hoe doe je dat, je hart openen?

Het is makkelijk gezegd dan gedaan, zeker wanneer je eraan gewend bent geraakt en dat het veilig voelt om niemand toe te laten in je hart. Maar dat betekent in dit geval ook dat je de liefde niet toelaat. Door het verdriet opzij te duwen, het weg te stoppen, kom je niet toe aan de mooie momenten die je met je overleden ouder hebt beleefd. Op die manier staat het verdriet op de voorgrond en niet de liefde. Wil je dat?

Drie tips om je hart te openen

*Geef aandacht aan je verdriet

Onverwerkte emoties rondom jong ouderverlies sla je op in je buik en/of je hart. Het is van groot belang ze te voelen in plaats van ze te onderdrukken. Op die manier kun je de emoties verwerken. Laat het verdriet stromen. Zo komen de emoties los van je hart en lossen zo vanzelf op. Je hart voelt niet meer zo zwaar. Je zult je lichter gaan voelen en vrolijker.

*Hou een dagboek bij.

Schrijf je emoties op. Vertrouw jouw verdriet toe aan het papier. Denk er niet over na maar schrijf gewoon op wat in je opkomt. Je kunt in deze niets fout doen, alles is goed. Neem iedere dag een kwartier de tijd om na te gaan hoe jij je voelt. Welke emotie komt er boven? Deze verdient dan de aandacht. Schrijf er minimaal 15 minuten over, omdat je dan in de emotie komt. En maximaal 45 minuten omdat het anders te lang is en je in de emotie kunt blijven hangen. Bij een negatieve emotie wil je dit natuurlijk voorkomen. Zet voor de zekerheid een timer.

*Kijk voor een lotgenoten groep.

Gelijkgestemden weten wat jij het meegemaakt omdat ze het zelf ook hebben moeten doorstaan en weten welke emoties er door je heen gaan en het verdriet dat erbij hoort.