Helend schrijven in opkomst

Steeds vaker wordt schrijven gebruikt om in de diepere lagen van jezelf door te dringen. Schrijven kan je inzicht geven in bepaalde processen en is in staat om je te helen.

Laagjes pellen

Voor mij heeft schrijven geholpen om lagen van verdriet die om me heen zaten los te pellen. Het gaf me inzicht in mijn gedachtes en daardoor kwam ik dichter bij mijn gevoel en mijn emoties. Ik kreeg inzicht in mezelf en ging mezelf beter snappen toen ik de woorden herlas die ik op papier had geschreven. Het verdriet maar ook de boosheid en andere emoties die naar boven kwamen hadden eindelijk de ruimte om gezien en beleefd te worden, om vervolgens te verdwijnen.

Lees in deze blog wat schrijven voor jou kan betekenen.

Wil je schrijven als therapie inzetten (om zo dichter bij je gevoel te komen) dan volgens hier een aantal tips die je daarbij op weg helpen.

Tip 1:

laat weerstand los

Het is natuurlijk om weerstand te voelen om je gevoelens te gaan onderzoeken. De grootste oorzaak daarvan is angst (ook een gevoel). Maar door geen weerstand te bieden maar die emoties juist op te zoeken door middel van schrijven werkt het therapeutisch. Het kan zwaar zijn maar de bedoeling is dat je je erna bevrijdt voelt.  Laat je pen over het papier gaan en schrijf wat in je opkomt. Weglopen voor je eigen emoties gaat niet. Ze komen steeds weer terug en steken steeds weer de kop op totdat je ze erkent. Ze negeren betekent weglopen voor jezelf, dan leef je op de automatische piloot. Is dat leven? Lijkt mij geen prettig leven. Ga de confrontatie met je gedachtes aan en onderzoek welke gevoelens en emotie daarbij bovenkomen. Schrijf ze los en schrijf ze vrij. Dat is helend schrijven.

 

Tip 2:

schaamte is nergens voor nodig

Doordat je schrijft kun  je je gedachten op papier zetten, ongecensureerd. Niemand behalve jij hoeft het te lezen. Je hoofd raakt leger en dat voelt prettig. Op papier betekent uit het hoofd. Vertrouw het papier je gedachten, gevoelens, emoties en geheimen toe. Spelfouten en schrijffouten doen er niet toe. Het is immers alleen voor jou. Van jou, voor jou, om zo meer inzicht te krijgen in jezelf.

Laat die woordenkots, tranen, scheldpartijen en geschreeuw maar komen. Waar het om gaat is dat jij het kwijt bent en je erna beter voelt. Wat zeg ik, misschien voel je je wel herboren.

 

Tip 3: ga na of je gedachte klopt

Wanneer je erover schrijft en leest wat je hebt opgeschreven kun je je gedachte ter discussie stellen. In jouw hoofd kan een bepaalde gedachte, bijvoorbeeld, ik zal voor altijd verdrietig blijven, of: ik zal nooit meer kunnen lachen, voor waar aangenomen worden.

Wanneer je erover schrijft kun je gaandeweg het schrijven jezelf de vraag stellen of deze gedachte überhaupt klopt en daarop verder schrijven. Op papier ziet het er vaak heel anders uit dan in je hoofd en kun je jezelf er vraagtekens bij stellen.

Altijd en nooit zijn trouwens zware maar toch lege woorden. Nu je het op papier ziet en terugleest kan het minder zwaar en uitzichtloos aanvoelen dan eerst. Of misschien kom je door het schrijven erachter hoe je iets anders kunt aanpakken, je ziet mogelijkheden, oplossingen, in plaats van beren op de weg.

 

Tip 4: dankbaarheid

(Problemen) van je afschrijven helpt. Het kan tot inzichten leiden. Wat ook kan helpen is in plaats van je afschrijven, is om naar je toe te schrijven.

Schrijf iedere dag minimaal drie dingen op waar je dankbaar voor bent, wat (wel) goed gaat in je leven. Het kunnen kleine dingen zijn bijvoorbeeld dat de zon schijnt of dat je hebt genoten van een lekker kopje koffie op het terras of gezellig hebt bijgepraat met een vriend. Dit kan je tot inzichten brengen en zorgen voor een (nog) positievere kijk op je leven.

 

Helend schrijven, we kunnen niet meer zonder

Geef je over aan het schrijven laat los welke richting het op zou moeten gaan en laat je verrassen door de woorden die op papier komen, jouw woorden, en laat ze je helen. Veel schrijfplezier!

Lotgenoten contact

Wil je contact met lotgenotene en / of schrijven over je gevoel? Meld je aan voor de besloten groep! Regelmatig wordt er via de groep een schrijfsessie (betaald) aangeboden waar je je voor aan kunt melden.

https://www.facebook.com/groups/geluk.na.jong.ouderverlies