Gelukkig zijn? Dat wil toch iedereen!

Ieder mens streeft naar geluk, dus jij ook. Maar voor iedereen zou dat iets anders kunnen betekenen. Voor de een is dat goede gezondheid, voor de ander een auto. Samenzijn met vrienden of familie of ben je super gelukkig omdat je eigen bedrijf (eindelijk) winstgevend is.

Wat betekent geluk voor jou?

batterij weer opladen om gelukkig te zijn

Ga naar buiten

De frisse buitenlucht is gezond. De zon geeft haar warmte af en geeft je nieuwe energie. Door buiten te zijn word je blootgesteld aan zonlicht en daardoor aan vitamine D (tussen april en oktober). Vitamine D is zorgt o.a. voor weerstand en voor een goede werking van je spieren.

In de natuur komt je geest tot rust, het werkt stress verlagend om een half uur per dag te gaan wandelen en het is ook nog eens goed, niet alleen voor je geest maar ook voor je lichaam. Rust heb je nodig zodat je erna weer geconcentreerd aan het werk kunt gaan. Je laadt als het ware je batterij op en voelt je meteen gelukkig.

Doe dingen die je leuk vindt

Doe eens niet wat je MOET doen maar wat je WILT doen. Maak daar bewust tijd voor vrij. Vind je het fijn en werkt het voor jou ontspannend om te lezen of om te breien? Maak er bewust tijd voor vrij. Ben je na een bezoek aan vrienden of vriendinnen een stuk vrolijker? Heb je je hart kunnen luchten en eens flink kunnen lachen? Is het alweer te lang geleden dat je hebt afgesproken? Plan een afspraak. Lach, maak lol, geniet en voel je gelukkig in het moment.

lezen maakt gelukkig

Geen laptop, geen telefoon

Heb je een pc of laptop nodig voor je werk, en heb je werk mail die je moet nakijken. Oké, dat is prima maar betrap je je er zelf ook op na werktijd, wanneer het niet meer nodig is om erop te kijken maar je het zóóó gewend bent?

Door op je telefoon te kijken wat er voor nieuwe mail van collega binnen is gekomen. Of zit je in een groepsapp van het werk? Zet je telefoon na werktijd uit, anders ben je, uit automatisme, geneigd om de telefoon te pakken zodra je een piepje hoort of een lampje ziet branden. Geen email, geen social media, wat een rust! In het begin zal het wennen zijn maar ik verzeker je dat je je beter en gelukkig gaat voelen.

zonder smartphone, laptop ben je gelukkig
gelukkig leven door positieve affirmaties

 

Gebruik affirmaties

Neem gedachten onder de loep en draai ze om naar iets positiefs

Affirmaties zijn zinnen die positief verwoord zijn. Neem je gedachten eens onder de loep. Zijn deze gedachten positief? Ja? Goed zo, niets meer aan doen, houden zo.

Zijn je gedachten niet positief zorg dan dat je zo positief maakt.  Gebruik een vel papier en zet je negatieve dachten op een kant van het vel. Denk erover na hoe je die gedachte positief kan maken. Een voorbeeld. ‘Ik maak me zorgen om (naam).’ Wat je kunt doen is: ‘Ik vertrouw erop dat alles goed komt met (naam) of ‘Ik vertrouw erop dat onze relatie sterk genoeg is om dit te dragen.’ Nog een voorbeeld:  ‘Ik heb een dikke buik, ik vind mezelf niet mooi.’ In plaats daarvan kun je opschrijven en hardop tegen jezelf zeggen: ‘Ik heb een mooi lichaam, alles aan mijn lichaam is mooi, ook mijn buik, vooral mijn buik.’

Dit zijn slechts enkele voorbeelden om te laten zien hoe je gedachten snel negatief kunnen zijn maar dat je hier zelf de controle over uit kunt oefenen door er anders naar te kijken en uiteindelijk anders en positiever te gaan denken. Een positieve geest is een gelukkige geest.

Zet je favoriete muziek op

Doe eens lekker gek op je favoriete muziek. Dans! Ga eens twerken, schudt met die haren en schudt die billen lekker los. Een lekker nummer waar je dat op kunt doen is, vind ik, Temperature van Sean Paul https://www.youtube.com/watch?v=oqMuzgsY_2k

Lichaamsbeweging verhoogt je gehalte dopamine waardoor je een beter humeur krijgt en waardoor je je beter kunt concentreren.

Of hou het stijlvol en dans een slowfox met je partner, met je hond of kat of in je eentje.

Zing mee met de muziek. Dit kan ook weer in de variant stijlvol of je blèrt gewoon lekker vals mee met de tekst van de muziek.

schrijven maakt gelukkig

Schrijf

Schrijven helpt je om dingen die binnen in je leven naar buiten te halen. Voel je je boos en weet je niet waarom, wat er onder zit? Ga schrijven! Gun jezelf een leuk notitieboek en schrijf in de flow. Hoe? Zet je wekker op 10 minuten en blijf non-stop doorschrijven. Op die manier geef je jouw ego niet de kans om alles te overdenken en op die manier neemt je onderbewuste het over. Laat je verrassen tot welke inzichten je komt. 

Zie ook blog over helend schrijven.

Erken dat je nu niet gelukkig bent op dit moment

Helpt dit allemaal niet? Loop niet weg voor je gevoel. Kan ook niet, je komt jezelf toch weer tegen. Het makkelijkste is om te erkennen dat je niet gelukkig bent op het moment. Het is oké, om je niet oké te voelen! Wat in dit geval ook heel goed helpt is bovenstaande: schrijven. Schrijf het gevoel van je af en haal rust en helderheid naar je toe. Door te schrijven worden je emoties duidelijk en krijg je meer inzicht in jezelf, ook in jezelf.

huilbui lucht op maakt gelukkig

Wil je graag in een kleine groep over je jong ouderverlies schrijven in de vertrouwdheid van je huiskamer?

Of wil je liever alleen en in je eigen tempo?

Wil je al schrijvend gaan ont-dekken? Naar je toe schrijven en van je af schrijven?